Blogi: 10 vinkkiä lentävään lähtöön

Do what makes you happy

Toukokuun alussa hieman jännitti, ja vatsan pohjassa kutitteli hyvällä tavalla. Ajelin vapun jälkeisenä keskiviikkoaamuna Kehä I:stä kohti Trainers’ Housen toimistoa vietettyäni vuoden ja 5 kuukautta kotona äitiyslomalla esikoisemme kanssa. Nyt olin astumassa uuteen arkeen. Mielessäni pyöri monia ajatuksia. Mitähän kaikille kollegoille ja vanhoille asiakkailleni kuuluu? Mitenhän asiat ovat muuttuneet viimeisestä?Millaisiin asiakashankkeisiin mahdan päästä ensimmäisenä? Millaisissa muutoksissa haluaisin olla asiakkaita auttamassa ja valmentamassa? Mihin pöytiin haluaisin päästä keskustelemaan myyjän roolissa? Mitenhän kotona pärjätään? Jäiköhän poika itkemään perääni, kun suljin kotioven perässäni? Mitenhän mieheni pärjää kotosalla taaperomme kanssa?

Mieltäni rauhoitti se, että HR-johtajamme Katja Gunnelius oli vielä edellisenä iltana laittanut ihanan viestin: ”Moikka Kirsi! Tervetuloa huomenna töihin! ❤ Mukavaa saada sinut takaisin remmiin! Siinä IT-pöydällä pitäisi sinua odottaa tietokone ja kumppaniltamme XX soittaa sinulle klo 10, jotta saatte käyttöönoton tehtyä. Hannun kanssa pääsette istumaan alas ja starttaamaan klo 11.30. Welcome!”

Hyvin se tästä taas lähtee – mietin mielessäni. Toimistolle päästyäni minua odotti paitsi koko joukko ihania kollegoita ja uusi työkoneeni viritettäväksi, myös tuo ihana kukkakimppu, piccolopullo kuohuvaa ja suklaalevy, jossa luki ”Do what makes you HAPPY”. Voi apua, miten olin otettu ja tunsin itseni tervetulleeksi takaisin 😊

10 vinkkiä paluuseen tai uuteen rooliin

Töihinpaluu pidemmän tauon jälkeen on ihanaa ja inspiroivaa. Tällainen taitekohta avaa monesti uusia mahdollisuuksia ja uusia lähtöjä, mutta samaan aikaan siihen liittyy myös omat haasteensa. En varmastikaan ole tilanteessani yksin, joten ajattelin jakaa tässä muutaman vinkin. Nämä ovat ensisijaisesti kaikille teille, jotka olette hiljattain palaamassa tai jo palanneet pidemmän tauon jälkeen takaisin töihin, mutta voivat hyödyttää myös teitä, jotka olette vastikään vaihtaneet uuteen tehtävään tai rooliin.

#1 SEURAA AIKAASI JA ORIENTOIDU

Oman alan seuraaminen ja osaamisen ylläpitäminen kannattaa aina – myös silloin, kun olet pidemmän aikaa poissa töistä. Riippuen siitä, miten hyvin olet seurannut alasi tapahtumia, ota joka tapauksessa ennen töihinpaluuta aikaa ja tutustu siihen, mistä juuri tällä hetkellä puhutaan. Lue jokin hyvä kirja aiheesta, josta tiedät että on apua töissäsi. Inspiroidu ja orientoidu tulevaan.

#2 OLE SOSIAALINEN ELÄIN

Älä jää murjottamaan yksin toimiston nurkkaan, vaan hankkiudu nopeasti mahdollisimman moniin keskusteluihin kollegoiden ja asiakkaiden kanssa. Ihminen on sosiaalinen eläin ja tauon jälkeen sen tarvitsee jälleen hakea paikkansa laumasta. Paitsi että keskusteluista jää hyvä mieli, ne helpottavat itseäsi pääsemään ajan tasalle ja jätät myös ihmisiin muistijäljen, niin että sinua osataan jälleen kysyä mukaan, kun osaamisestasi voisi olla apua. Ja muista että arvo syntyy asiakkaissa, eli varsinkin jos olet myyntityössä, tämä pitäisi näkyä myös omassa ajankäytössäsi.

#3 VARMISTA PEHMEÄ LASKU JA KUVITTELE UNELMIEN TYÖPÄIVÄ

Jos mahdollista, valitse töihinpaluupäiväsi keskeltä viikkoa, niin uusi arki saa pehmeän alun, etenkin jos kotona on pikkuväkeä odottamassa äitiä tai isiä kotiin työpäivien jälkeen. Pehmeässä laskussa saattaa auttaa myös se, että teet mielessäsi simulaation tulevasta päivästä – unelmien työpäivästä.

#4 LÖYDÄ UUSI MINÄ

Muutos on aina mahdollisuus. Perhetilanteen muutos tuo omat mausteensa töihinpaluuseen ja uuteen työminään. Työpäiviä ei voi enää samalla tavalla venyttää, vaan priorisointi-, fokusointi- ja delegointitaidot sekä oman ajankäytön hallinta nousevat arvoon arvaamattomaan. Tarkista etukäteen myös oma vaatekaappisi – palveleeko se tarpeitasi vai pitäisikö sitä vielä päivittää ennen töiden alkua. Oikeanlainen pukeutuminen tuo itsevarmuutta ja vaikuttaa myös omaan minäkuvaasi.

#5 ETSI PIKAVOITTOJA

Hae nopeita onnistumisia, jotta saat positiivisen oravanpyörän heti pyörimään. Esimerkiksi myyjänä ole hereillä, tunnista kuumimmat caset ja laita paukkusi niihin, jotta saat ”pikavoittoja”, jotka auttavat sinut siiville ja lentävään lähtöön.

#6 VARAA AIKAA ESIMIEHEN KANSSA

Pidemmän poissaolon jälkeen tai uudessa tehtävässä aloittaessasi saat todennäköisesti itsellesi myös uuden esimiehen. Varaa aikaa keskusteluihin uuden esimiehesi kanssa, jotta pääsette tutustumaan ja ymmärrätte toinen toistenne odotuksia ja tarpeita tulevalle yhteistyölle.

Kävin äitiyslomani alkuvaiheessa Mothers in Business MiB ry:n järjestämässä tilaisuudessa, jonka ajattelin helpottavan omaa töihinpaluutani. Tilaisuuden otsikko oli ”Uusi minä palaa töihin”. Meitä osallistujia oli pyydetty ennalta vastaamaan sähköisesti yhteen ennakkokysymykseen, joka oli ”Oletko harkinnut tai harkitsetko työpaikan vaihtoa perhevapaan aikana?” Kun kyselytulokset purettiin tilaisuuden alussa niin 73,6 % vastanneista oli vastannut kysymykseen ”Kyllä”, 13,6 % ”Ei”ja loput oli valinnut vaihtoehdon ”Ei työpaikkaa mihin palata”. Ohho, ajattelin mielessäni! Tilaisuudessa käytiin hyvää keskustelua töihinpaluusta sekä työn ja perhe-elämän yhteensovittamisesta. Tässä vielä muutama oivallus, jotka otin tuolta omaksi ohjenuorakseni.

#7 OLE REALISTISEN POSITIIVINEN

Omalla asenteella on iso merkitys siihen, millaisen lähdön saat työssäsi. Kannattaa ottaa uusi arki vastaan positiivisesti ja ennakkoluulottomasti, ja olla myös itselleen armollinen eikä asettaa yliodotuksia. Voit psyykata itseäsi ajattelemalla: ”Jos muut tässä onnistuvat, niin kyllä minäkin.” Tai kuten meillä Trainers’ Housella kiperissä paikoissa todetaan Kummisetä-elokuvaa lainaten: ”The gun will be there”.

#8 KOMMUNIKOI RAKENTAVASTI OMISTA TARPEISTASI

Kannattaa ottaa omat toiveet ja tarpeet rohkeasti puheeksi – työpaikalla oman esimiehen, tiimin ja/tai HR:n kanssa, kotona puolison, lasten ja tukiverkkojen kanssa, sekä päiväkodissa.

#9 OLE ITSE AKTIIVINEN TYÖNANTAJASI SUUNTAAN

Sain äitiyslomani aikana kutsut työpaikkamme yhteisiin juhliin – kesäjuhlaan sekä pikkujouluihin – mikä lämmitti mieltä, mutta helpotti myös töihinpaluuta, kun olin tavannut kollegoitani myös pidemmän perhevapaan aikana. Töihinpaluun lähestyessä olin itse yhteyksissä ja sovin lounastapaamisen HR-johtajamme Katjan kanssa. Oli mukava päästä kuulemaan millaisia odotuksia töissä oli minun varalleni ja samalla kertoa myös hieman omista odotuksista ja ajatuksista.

#10 VARAA AIKAA OMAAN HYVINVOINTIIN

Ihmisen työhyvinvointiin vaikuttaa kolme seikkaa – heimo, mieli ja keho. Valmennan asiakkaitamme ja esimiehiä näistä aiheista. Helpoin ja varmin tapa varmistaa omaa hyvinvointia on järjestää itselleen säännöllisesti aikaa oman hyvinvoinnin ylläpitoon. Älä nipistä töissä lounashetkistä vaan pidä taukoa ja nauti kollegoiden seurasta. Varmista riittävä uni. Sovi perhekalenteriin omat säännölliset liikuntahetkesi. Itse olen sopinut puolisoni kanssa, että saan kahtena arki-iltana tehdä mitä huvittaa – treenata, tavata ystäviä, käydä kaunistautumassa yms.

Tutki, unelmoi ja löydä

Toivottavasti näistä, osin triviaaleistakin, vinkeistäni on sinulle apua omassa startissasi! Kuten Mark Twain pohti: ”Kaksikymmentä vuotta tästä olet pettyneempi asioihin joita et tehnyt, kuin niihin joita teit. Joten irrota solmut. Purjehdi pois turvallisesta satamasta. Nappaa pasaatituulet purjeisiisi. Tutki. Unelmoi. Löydä.”

Ja kuten todettu, olen palannut takaisin riveihin, eli jos haluat keskustella esimerkiksi strategianne kirkastamisesta, strategisten muutoshankkeiden läpiviennistä tai myynnin ja esimiestyön kehittämisestä niin tapaan sinut mielelläni. Helteistä alkukesää!