Markkinoijan blogi

Juho Räty

Markkinointiopit Suomen suurimmasta somekampanjasta

RATY3

#Kutsumua – Three Years After

“Istuin Helsingissä bussipysäkillä odottamassa bussia Lauttasaareen. Viereeni tuli neljä noin 13-15 -vuotiasta poikaa, jotka heittelivät keskenään viidennen pojan lippistä, ja tönivät tätä jatkuvasti. Seurasin tilannetta vierestä, hiljaa, en halunnut puuttua muiden elämään. Perinteinen suomalainen ajattelutapa, elä omaa elämääsi ja anna muiden olla, pääset helpommalla. Aloin kuitenkin muistelemaan kaikkea aikoinaan tukioppilaana oppimaani. Mieleen palautui termi ”hiljainen hyväksyjä” – ehkä pahin kiusaamisen muoto. Seistä vieressä, tekemättä mitään, vaikka näkee toisen kärsivän. Muoto, jota olen halveksinut eniten.”

Kuuntele podcast:

Katso video:

 
Yllä olevalla tekstillä aloitin Facebook- päivitykseni likimain 3 vuotta sitten. Kirjoituksen, joka sittemmin on ollut arvioiden mukaan lähes jokaisen suomalaisen silmien alla.

Tapaus on ensimmäisiä kiusaamiseen puuttuvia tekstejä sosiaalisessa mediassa, joka on saavuttanut massiivisen some- ja mediahuomion. Tamperelainen lukiolainen puuttui kiusaamiseen bussipysäkillä.

Myös Suomen tasavallan presidentti luki päivityksen ja kommentoi sitä omalla Facebook- seinällään.

 
Äänekkäimmän keskustelun aiheesta aloitti Suomen Lukiolaisten Liitto. Lukiolaisten Liiton väki reagoi nopeasti ja julkaisi kaksi päivää myöhemmin Suomen suurimman koulukiusaamisen vastaisen kampanjan. Kampanjaan osallistui yli 35 000 ihmistä. Osallistujien joukossa oli kiusattuja nuoria, kiusaavia nuoria, poliitikkoja sekä julkisuuden henkilöitä.

Suomen Lukiolaisten Liiton #Kutsumua-kampanja oli menestys. Siitä ei voi olla kuin yhtä mieltä. Nyt kolme vuotta myöhemmin palaan pohtimaan kampanjaa ja sen onnistumiseen vaikuttaneita tekijöitä markkinoinnin näkökulmasta. On hyvä ymmärtää, että käsittelen kampanjaa tämänhetkisen markkinointiymmärrykseni mukaan. Erottelen sattumien summasta syntyneestä kampanjasta ne asiat, jotka antoivat sille mahdollisuuden kasvaa viikossa yli 35 000 ihmisen kokemukseksi ja vielä useamman nähtäväksi.

1. Puhu jostakin, joka on ihmisille tärkeää

Koulukiusaaminen on tärkeä ikuisuusaihe. 2000-luvulla tapahtuneet koulusurmat, joiden taustat löytyvät valitettavan usein koulukiusaamisesta, ovat olleet äärimmäisiä keskustelunherättäjiä ympäri maailmaa. Kiusaaminen on jokaiselle tärkeä aihe, oli kyse sitten koulu-, työpaikka- tai somekiusaamisesta. Kiusaaminen on subjektiivinen kokemus. Kiusaamista esiintyy niin kouluarjessa, kuin meidän aikuisten työelämässäkin. Reserviupseerikoulun jälkeen ymmärrän, että alainen voi tulkita esimerkiksi ”tämä ei riitä, uudestaan” -viestin kahdella tavalla. Positiivisena hän ymmärtää, että tiedän hänen pystyvän parempaan. Negatiivisena hän ajattelee minun olevan mulkku, jolle ei riitä mikään.

2. Tee asioita, kun on niiden aika

Juuri ennen #kutsumua-kampanjaa todistimme erään toisen Rädyn aikaansaamaa keskustelua työpaikkakiusaamisesta. Case Hilkka Ahde oli ollut jo hetken pinnalla. Samaan aikaan keskustelu koulukiusaamisesta, erityisesti somekiusaamisesta kasvoi aikaisempiin vuosiin verrattuna valtavasti. Tarvitsimme vain tekijän, joka yhdisti näistä käytävän keskustelun yhdelle pohjalle niin, että jokainen kiusaaja tai kiusattu pystyi purkamaan tuntojaan sekä osallistumaan keskusteluun.

3. Anna helppo lippu kyytiin

Kampanjaan osallistuminen ei vaatinut luovuutta eikä erityisiä taitoja. Kuva henkilöstä itsestään ja kahdesta sanasta. Toisen sanan päälle raksi ja sen jälkeen kuva sosiaaliseen mediaan. Kuvatekstiin tunniste #kutsumua. Luovuutta ei tule kuitenkaan tappaa kokonaan. #Kutsumua-kampanjassa näimme yksinkertaisia ratkaisuja sekä pidemmälle vietyjä kuvia, kuten maalattuja kehoja, joiden sommittelu vaikutti ammattitaiteilijan työltä.

4. Anna kampanjalle tilaa kasvaa

Kampanja on alkuvaiheessa kuin kasvi: se tarvitsee vettä kukoistaakseen, mutta liiallisella kastelulla se kuolee helposti. #Kutsumua-kampanjassa eniten näkyvyyttä saivat humoristiset meemiversiot. Nämä olivat mitä otollisin keino saada näkyvyyttä. Uskalla siis antaa myös trollien ja vitsien kastella kasviasi. Liiallinen boostaaminen ja hypettäminen järjestävältä taholta vievät mielenkiinnon ja kampanjasta tulee mainosmainen.

5. Käytä verkostoasi viisaasti

Ei ole välttämätöntä, että jokainen verkostosi jäsen jakaa kaiken sisältösi ulos. Sen sijaan tärkeää on, että oikeat henkilöt jakavat sisällön oikeassa paikassa. #Kutsumua-kampanjassa Lukiolaisten Liitto pystyi hyödyntämään lähes 300 aktiiviisen toimijan joukkoaan siten, että lähes jokaisella paikkakunnalla onnistuttiin aloittamaan kampanja samanaikaisesti. Samanaikainen tulenavaus vaatii tekijöiltä kuitenkin uskallusta – rohkeutta kertoa salaisuus kampanjasta omalle verkostolleen etukäteen.

Uskalla siis kertoa rohkeasti omista salaisuuksistasi myös asiakkaillesi. He saattavat auttaa sinua ehkä jopa tiedostamattaan kampanjan aloituksessa.

Yhteinen salaisuus saa siitä tietävät tahot tuntemaan itsensä sisäpiiriläiseksi.

Mitä kaikkea voitkaan saavuttaa, kun potentiaalinen asiakkaasi tuntee näin.

Liity Trainers’ Housen sisäpiiriin:
TÄSTÄ POSTITUSLISTALLE

Lue lisää #kutsumua-kampanjasta: täältä

 

Juho Räty

Juho työskentelee Trainers’ Housella markkinoijana.

Read More
Miia Pieniniemi

Uusasiakashankinta keskeisessä roolissa kasvun tiellä

Hyvä kumppani on kullanarvoinen asiakkaalle

Mennessäni kouluun keväisenä pakkaspäivänä, odotin tavallista koulupäivää. Tämä osoittautui kuitenkin täysin muuksi, kuin tavalliseksi. Koulun aulassa oli vastassa iloiset kasvot ja kysymys: haluatko töihin. Yllätyin ja vastasin myöntävästi. Jätin yhteystietoni ja ajattelin, että eihän työnhaku tänä päivänä voi olla näin helppoa –nykyään kukaan ei tule tarjoamaan töitä suoraan luoksesi.

Haastattelun, perehdytyksen, sekä Oulun toimiston avajaisten jälkeen olen tässä, virallisesti Trainers’ Housella markkinoijan tehtävissä Oulussa. Kuukauden aikana olen päässyt kokemaan paljon. Ihanien ja kannustavien ihmisten ympäröimänä on helppo herätä aamulla töihin. Toimiston ilmapiiri on positiivinen ja aika kuluu eri projekteissa töitä tehdessä kuin siivillä. Toisten onnistumisista ollaan vilpittömästi onnellisia. Voiko tällaista työpaikkaa edes olla?

Prove Expertise Oy – asiakashankintaa ohjelmistotestausyritykselle

Trainers’ House Growth Academyyn kuuluvien businessvalmennusten lisäksi olemme päässeet kohtaamaan myös asiakkaita. Yhden vaikuttavan tarinan yhteistyöstämme kävi jakamassa Prove Expertise Oy:n toimitusjohtaja Antti Niittyviita.

Prove Expertise Oy oli vuoden 2012 jälkeen ahtaalla. Tilanteessa, johon yritykset eivät halua joutua. Velkaa oli kertynyt ja jopa konkurssin uhka oli todellinen. Toimitusjohtaja Antti Niittyviita sai todeta, miltä tuntuu kun oma jaksaminen ei enää meinaa riittää.

Yksinkertainen oivallus muutti tilanteen. Antin mukaan tuhoisista uskomuksista on uskallettava erota, jotta parempi tarina on mahdollinen. Yrittäjän ei tarvitsekaan jaksaa yksin, on vain uskallettava ottaa ensimmäinen askel ja pyytää apua niin kollegoilta, kuin kumppaneiltakin.

Antti on kiitollinen siitä, että pääsee yhä puhumaan ihmisille ja yrityksille Proven edustajana. Yhteistyö Trainers’ Housen kanssa saattoi pelastaa Proven lisäksi myös hänet itsensä. Tarina ei kuitenkaan pääty pelastumiseen, sillä yhteistyömme on ollut keskeisessä roolissa myös ilmiömäisen kasvun tiellä. Prove rikkoi viime vuonna kaikki aikaisemmat ennätyksensä niin liikevaihdossa, kuin tuloksessakin. Näin on käymässä taas uudelleen!

Uusasiakashankinnan 3 oppia

Antilla on omakohtaista kokemusta soittotyöstä ennen Trainers’ Housea, mutta myös Trainers’ Housella. Uutta nähdäkseen ja kokeakseen Antti oli viikon ”työharjoittelussa” talossa ja tärkeimmät oppinsa tältä ajalta hän jakoi meille uudemmille työntekijöille.

1. Valmistautuminen. Kuinka hyvin valmistaudut kontaktointiin?

Liika ajattelu voi aiheuttaa paniikkia. Soittamisessa täytyy päästä tilaan, jossa koko keho ja mieli ovat tuottavimmillaan. Voitko selkä kyyryssä ja mieli maassa sanoa toiselle uskottavasti ”olen onnellinen”? Entä voitko seisten ja hurraten sanoa ”olen onneton”? Mielialaa voi muuttaa pienillä teoilla positiivisemmaksi. Tämä on ehdottomasti tärkeää hetkessä, jossa haluat vakuuttaa toisen ihmisen.

2. Systemaattisuus. Tunnelman ollessa hyvä, jatka niin pitkään kuin mahdollista – ilman keskeytyksiä

Hyvällä hetkellä ei kannata lopettaa tekemistä tai pitää taukoa. Pidä tuottava tila yllä oikealla hetkellä!

3. Aitous. Pyytäminen tuo enemmän tuloksia kuin ehdottaminen

Taito pyytää toimii kaikissa myyntitilanteissa. Kun pyydämme asiakkaalta puhelimessa hänen rajallista ja tärkeintä resurssiaan – aikaa – ovat tulokset parempia, kuin ajankohtien ehdottaminen. Aikaa pyytämällä nostamme itsemme myös puhelun johtajaksi.

Antin tavattuani ymmärsin, miten tärkeää ja vaikuttavaa työtä teemme asiakkaillemme. Asiakashankinnassa puhelimitse täytyy muistaa pitää hauskaa, jotta hyvä olo saadaan välitettyä keskustelukumppanille ja tämän myötä aikaansaadaan myös halutut tulokset! Kiitos Antti. Tälle porukalle mikään ei ole mahdotonta.

prove

Prove Expertise Oy:n toimitusjohtaja Antti Niittyviita, sekä Oulun Trainers’ House Growth Academylaisia.

Pssst! Voit lukea Antin ”työharjoittelusta” Trainers’ Housella täältä: Työharjoittelijana Trainers’ Housella

Miia Pieniniemi

Miia osallistuu Trainers’ House Growth Academyyn Oulussa

Read More
Eerika Ala-Kantti

Trainers’ House Growth Academy – Hyvässä työyhteisössä oppii nopeasti

Trainers’ Housen kannustava ryhmähenki kasvattaa

Trainers’ House ei ole ensimmäinen työpaikkani ja siksi yllätyinkin heti alusta lähtien. Vaikutuin jo saadessani kutsun haastatteluun Contact Forum -messuilta. En uskonut, että rekrytointimessuilta voisi saada haastattelukutsua. Ajattelin messujen toimivan ainoastaan yrityksen markkinointina ja infopisteinä uramahdollisuuksista. Trainers’ House osasi yhdistää työnhakijan ja työnantajan.

Aloitin Trainers’ Housella markkinoijan työtehtävissä keväällä 2016. Tullessani ensimmäistä kertaa toimistolle Espooseen, vastaanotto sai minut tuntemaan itseni tervetulleeksi. Opin nopeasti, että Trainers’ Housella on mahtava tiimihenki ja positiivinen tunnelma. Huomasin myös, että apua saa aina! Kannustava ryhmähenki tekee työskentelystä paljon mukavampaa ja kun tuntee kuuluvansa ryhmään alusta lähtien, ei alkukankeutta tule. Työympäristönä Trainers’ House onkin varmasti yksi parhaista tähän mennessä.

Työssäoppimista ja sisäistä valmennusta

Tekemäni uusasiakashankinta eri toimialojen projekteissa on opettanut minulle paljon. Esimerkiksi sen, että tärkeintä on uskoa asiakkaan asiaan ja viestiin, jota kertoo eteenpäin. Tällöin olen uskottavampi keskustelukumppani. Työskentely Trainers’ Housella on opettanut minulle, että myös pörssiyhtiöiden toimitusjohtajat -kuten muutkin johtajat – ovat ihmisiä siinä missä minäkin. Vaikka päättäjä olisikin joskus kiireinen, minun viestini voi olla hänelle tärkeä.

Kaikissa työtehtävissä on myös tärkeää oppia ottamaan vastaan kielteisiäkin mielipiteitä. Vaikka välillä kohtasinkin torjuntaa, pidin mielessä työmme ensimmäisen tavoitteen; saada keskustelukumppani ”paremmalle tuulelle”. Markkinoijan työssä todellisen voittajafiiliksen saa, kun keskustelun alussa tullut ”ei” muuttuu lopulta hyvien ja onnistuneiden perusteluiden jälkeen esimerkiksi asiakastapaamiseksi. Kommunikointi puhelimitse on vaikeampaa kuin kasvokkain ja siinä toimii (ja ei toimi) tietyt lainalaisuudet. Näitä lainalaisuuksia tässä työssä oppii. Esimerkiksi kuuntelu. Keskustelukumppania täytyy aidosti ja rauhallisesti kuunnella. Ammattitaitoa on huomioida mitä hän sanoo, miten hän sanoo, sekä myös, mitä hän ei sano.

Oma kasvu motivoi

Trainers’ Housen kulttuuriin kuuluu vahva usko työntekijän osaamiseen ja onnistumiset työssä huomioidaan. Itse tunnen, että myös tästä syystä asetettuihin tavoitteisiin on helpompi päästä. On ollut hauska huomata, kuinka jo työskentely Trainers’ Housella on tehnyt minusta huomattavasti paremman myyjän ja markkinoijan. Suuri osa sisäistä koulutustamme on Trainers’ House Growth Academy työ- ja valmennusohjelma. Opiskelu valmennuksissa huippukonsulttien kanssa on antanut paljon.

Minulle tärkeää on ollut, että Trainers’ House oikeasti toimii arvojensa mukaan (ks.” Mihin me uskomme”) ja arvot myös näkyvät tässä työyhteisössä. Omassa työssäni ja arjessa koen, että jokaisessa päivässä on kyseessä juuri ihminen, rohkeus, nopeus ja kasvu, kuitenkaan tuloksia unohtamatta. Siksi parempaa jalustaa omalle kehittymiselle on vaikea löytää.

Eerika Ala-Kantti

Eerika on työskennellyt Trainers’ Housella markkinoijan tehtävissä ja osallistunut Trainers’ House Growth Academyn valmennuksiin.

Read More
Elisa Haikala

Oulun konttorin kuulumisia ensimmäiseltä viikolta

Trainers’ House avasi uuden toimipisteen Ouluun 10.5.2016 – Samana päivänä aloitti myös Elisa Haikala, 23 vuotta

Kun kuulin Trainers’ Housen avaavan Ouluun uuden toimipisteen ja rekrytoivan uusia markkinoijia tiimiinsä, ei minun tarvinnut monta kertaa hakemista miettiä. Oli alkukevät ja olin suorittamassa opiskelijavaihtoani Tanskassa, haaveena työtehtävät markkinoinnin parissa koulun ohella Suomessa. Oulussa on ollut hyvin vähän markkinoinnin työpaikkoja tarjolla opiskelijoille, joten tällainen mahdollisuus tuli enemmän kuin tarpeeseen. Lähetin hakemuksen ja se oli menoa se.

Arvona ihminen

Trainers’ House avasi yksikön Ouluun tiistaina 10.5.2016. Ensimmäinen päivämme uusina työntekijöinä aloitettiin Kick-Offilla, johon osallistui myös Oulun toimiston perustamisprosessissa mukana olleita henkilöitä, seniorimarkkinoijia Espoon toimipisteeltä sekä yhtiön johtoa, toimitusjohtaja Arto Heimonen mukaan lukien. Vaikka Trainers’ House on organisaationa hyvin tunnettu ja listattu myös pörssiin, sen matala hierarkia yllätti minut. Esittäydyimme kaikki toisillemme uusina kollegoina ja koulutus talon saloihin alkoi heti. Erityisesti mieleeni jäi toimitusjohtaja Arto Heimosen puhe Trainers’ Housen arvoista; ihminen, rohkeus, nopeus, kasvu ja tulos. Huomasin pian, että yhtiön arvot ovat Trainers’ Housella muutakin kuin sanoja paperilla – ne ihan oikeasti näkyvät meidän arjessa.

Iloinen ilmapiiri

Suoraan sanottuna jopa hieman yllätyin siitä, miten vastaanottavainen ja iloinen ilmapiiri toimistolla vallitsi heti ensimmäisestä päivästä lähtien. Se oli jotain, mihin en ole vielä edellisissä työpaikoissani törmännyt. En tuntenut silloin, enkä tunne tälläkään hetkellä oloani vain työntekijäksi, vaan enemminkin tiimin jäseneksi. Kukaan ei tee täällä yksin töitä, vaan yksilöinä yhdessä. Ihastuin siihen, miten ihmiset auttavat toisiaan pyyteettömästi ja yhtä mielellään myös hurraavat toisten onnistumisille. Me huolehdimme toinen toisistamme, kuuntelemme toisiamme ja päivitämme kuulumisia. Täällä todella näkee, että ihminen on koko toiminnan ja arvojen keskiössä. Me työskentelemme ihmisten kanssa.

Nälkä kasvaa syödessä

Toisena työpäivänä tutustuimme käytännönasioihin työssä, kuten järjestelmiin, sekä tuleviin projekteihimme. Aloitimme myös varsinaisen soittotyön! Jännityksensekainen tunnelma valtasi ensimmäistä kertaa soittonappia painaessa, mutta iloisessa ja kannustavassa ympäristössä jännitys muuttui nopeasti innostukseksi, sekä motivaatioksi saada tuloksia aikaiseksi. Ja kyllä se vain niin on, että tässäkin tekemisessä nälkä kasvaa syödessä.

Elisa Haikala

Elisa työskentelee Trainers’ House Growth Academy työ- ja valmennusohjelmassa Oulun toimipisteellä.

Read More
Puja Miraftabi

Tarinani leijonaksi – TOP 5

Trainers House Growth Academy Puja Miraftabi uratarina

Tarinani leijonaksi – TOP 5

Mikä ihmeen muutosyhtiö? Pari vuotta sitten kuulin ensi kertaa Trainers’ Housen uramahdollisuuksista ja se oli kertakauppa. Olin myyty. Halusin tuonne muutosyhtiöön töihin ja heti.

Aloitin urani Trainers’ Housella markkinoijana, kuten hyvin moni muukin talon väestä. Heti ensimmäisestä päivästä olin vakuuttunut sekä ihmisistä että systematiikasta, jolla asioita tehdään. Markkinoijan työtehtävä on toimia asiakkaidemme uusasiakashankinnan tukena. Tiivis yhteistyö oman tiimin ja asiakkaan kanssa tuovat näköalaa ja motivaatiota työskentelyyn. Kun työkuvaan lisätään vielä Jari Sarasvuon pitämät valmennukset, nuori business-opiskelija saa arvokkaan kiitoradan tulevaisuuttaan varten.

Read More
Jaakko Taina

Tervetuloa Sometiimi!

Trainers House Sometiimi

Lets’ meet the #THGA Sometiimi!

Halusimme jatkaa paljon kiiteltyjä Behind the Scenes -julkaisujamme. Seuraavaksi vuorossa Trainers’ House Growth Academyn Sometiimin esittely! Kertojaäänenä toimii Jaakko Taina.

”Kuten monella muullakin, uratarinani Trainers’ Housella alkoi markkinoijan tehtävissä. Etenin nopeasti seniormarkkinoijan pestiin ja tällä hetkellä olen Sales Trainee -ohjelman lisäksi mukana Trainers’ House Growth Academyn sosiaalisen median kaappauksessa. Sosiaalisen median ulosantimme kuvastaa Trainers’ Housen työilmapiiriä parhaimmillaan: meillä ihminen on kaikki kaikessa. Itselleni pesti sometiimissä on loistava tilaisuus jakaa tietoa mahtavasta porukastamme sekä Trainers’ House Growth Academyn tuomista mahdollisuuksista omalle urapolulle.

Trainers’ Housella on vahva sosiaalisen median presenssi, jota lähdettiin nyt kasvattamaan myös Growth Academyn otsikon alla. Trainers’ House Growth Academyn ja markkinoijiemme arkea voi seurata Facebookissa ja Instagramissa. Trainers’ Housen ilmapiiri jää kaikkien mieleen ja haluamme antaa siitä maistiaisen kuvien, videoiden ja muun sisällön avulla. Tervetuloa seuraamaan!

Read More
Erik Alopaeus

Myynnin valttina intohimo ja ihmissuhdetaidot

Erik Trainers House

Aikana ennen Trainers’ Housella luulin, että olin jo omaksunut myynnin ja valmentamisen lainalaisuudet. Sittemmin totesin tämän olleen aivan harhaanjohtava ajatus. Tajusin heti ensikättelyssä, että myynti ei ole vain myyntiä. Ensin täytyy ymmärtää, miksi asiakas ostaa. Mitkä asiat askarruttavat häntä? Mikä asiakasta oikeasti kiinnostaa? Miksi hän ostaisi juuri sinulta?

Miksi asiakas ostaa?

Ensimmäisten viikkojen aikana meille painotettiin, että aito innostus ja jatkuva oppiminen johtavat hyvään tekemiseen ja lopputulokseen. Kauppakorkeakoulussa, jossa opiskelen, on opetettu mitä erilaisempia myyntiprosesseja ja -kikkoja. Kuitenkin mielestäni myyntiä käsitteleviä kursseja pidetään liian vähän. Jokaisen yrityksen liiketoiminta perustuu tuotteiden myyntiin, joten miksi sen merkitystä väheksytään? Prospektoimalla aktiivisesti, myymällä tehokkaasti, virheistä oppimalla ja itsensä kehittämisellä päästään pitkälle. Tähän liittyy myös palava kipinä tehdä sitä mistä tykkää.

Read More
Vertti Niemi

Analyytikko auttaa ja mittaa

Vertti-blog

Opiskelukaverini kysyi, mikä on se toimiala, jossa työskentelen. Helppo vastaus olisi, että ala on konsultointi. Kuitenkaan se ei ensinnäkään kerro juuri mitään arjestani töissä, ja toisekseen omalla kohdallani se ei edes täysin pidä paikkansa.

Analyytikkona Trainers’ Housella kerään ja käsittelen tietoa asiakkaistamme, omasta toiminnastamme ja toimintaympäristöstämme. En niinkään itse konsultoi asiakkaitamme, vaan autan talomme ammattilaisia omilla vahvuuksillani. Yhdellä sanalla sanoen työtehtäväni on mittaaminen.

Opiskelen taloustieteitä Helsingin yliopistolla. Koen, että opinnoistani on huomattavaa hyötyä sekä konsulteillemme että suoraan asiakkaillemme. Asiakkaitamme kiinnostavat esimerkiksi eri tekemisten vaikutukset omassa toiminnassaan, ulkopuolisen avun vaikuttavuus ja keskeisten asioiden tunnistaminen niin, että he, ja konsulttimme tietävät ne.

Read More
Satu Olkinuora

”Meillä pärjää oikealla asenteella!”

Ignis rekry

Trainers’ House Growth Academyn rekrytoinnista vastaavat Timo Ahokanto ja Janne Möykkymäki tietävät tarkalleen mistä ominaisuuksista koostuu huippumarkkinoija: ”Asenne ennen kaikkea. Kaiken muun voi opettaa, mutta suurin osa motivaatiosta lähtee ihmisestä sisältäpäin.”

Hyvä hakija on energinen ja myyntihenkinen

”Hyvästä hakijasta välittyy energia, määrätietoisuus ja halu oppia. Trainers’ House on myynnin korkeakoulu ja valmennamme omaa henkilökuntaamme paljon. Kuukausittaisten Trainers’ House Growth Academy -valmennusten lisäksi käymme säännöllisesti one2one-keskusteluja ja sparraamme porukalla päivittäin. Meillä töitä tehdään yhdessä ja hyvällä fiiliksellä.

Pyrimme saamaan haastateltavista tiedon miten he suhtautuvat tavoitteisiin, ovatko he myyntihenkisiä tyyppejä ja mihin he haluavat tulevaisuudessa tähdätä. Yrityspäättäjiä kontaktoidessamme olemme asiakkaillamme töissä ja käymme kauppaa johtajan ajasta. Sinun tulee saada johtaja innostumaan ja uskomaan itseesi.”

Bisnesoppeja Growth Academy -valmennusohjelmasta

”Hyvien neuvottelutaitojen osaaminen on A ja O aina työelämässä. Eniten työntekijämme kiittävät meitä konkreettisesta myynnin mentaliteetin oppimisesta. THGA on toiminut vuosien aikana ponnahduslautana jo sadoille elämässä eteenpäin pyrkiville ja sen tuomaa kokemusta arvostetaan yrityspäättäjien keskuudessa.”

 

Lue Tätä et tiennyt THGA:sta! Hae meille töihin!
Read More
Satu Olkinuora

Motivaatio ja johtaminen

blogi kuvitus 7

Mietteitä Antti Kiukaan Trainers’ House Growth Academy -valmennuksesta

THGA -valmennuksen piti tällä kertaa innovaatiojohtaja Antti Kiukas. Kiukas halusi puhua siitä, mikä ihmisiä aidosti kiinnostaa. Markkinoijat saivatkin edellisenä perjantaina tehtäväkseen keksiä kiinnostuksen kohteitaan koskevia asioita. Näiden pohjalta Antti veti kaksituntisen, viihdyttävän valmennuksensa.

Illan pääteemoina olivat johtaminen ja motivaatio. Pienen alkukevennyksen jälkeen Antti kävi läpi motivaatioon vaikuttavia tekijöitä, sekä sen lainalaisuuksia. Valmennuksen aiheet kiteytyivät hienosti seuraavaan lauseeseen: Ihmistä ei voi motivoida, vaan tälle voidaan ainoastaan luoda olosuhteet, jossa hän motivoituu itse. Aihe linkittyi esimiestyön psykologiaan; siihen kuinka esimies antaa johdettavalleen eväät motivoitumiseen.

Antti kävi kanssamme läpi neljä vaihetta, jotka ihminen käy läpi uuteen työympäristöön tullessaan. Valmennus porautui todella syvälle aiheeseen ja haastoi kuulijat miettimään omaa rooliaan. Oli hämmentävää huomata, kuinka tarkasti oma kehityskaari kulki käsi kädessä Antin esittelemän mallin mukana. Pienen itsetutkiskeluhetken jälkeen Antti antoi ”hoito-ohjeet” jokaisen kehitysvaiheen johtamiseen. Ohjeet olivat hyvin konkreettisia ja niistä on varmasti hyötyä jokaiselle esimiehelle, tai joskus sellaiseksi pyrkivälle.

90/10 palautteen suhde

Tärkeä keino ihmisen johtamiseen on palautteen antaminen. Antin mukaan hyvä suhde palautteessa on 90% kehuja ja 10% kehittävää palautetta. Suomessa joissain yrityksissä ajatellaan edelleen, että suhteen tulee olla päinvastainen. Sen sijaan, että keskittyy epäonnistumisiin, tulisi aina pohtia onnistumisia ja varsinkin niitä toimenpiteitä, jotka siihen ovat johtaneet. Yksikään firma ei ole tehnyt konkurssia siksi, että olisi kehuttu liikaa. Kaiken positiivisuuden keskellä Antti painottikin, että palaute tulee osata tarkentaa oikein. Yleinen kehuminen ei johda mihinkään, vaan esimiehen tulee osata kohdistaa kehuminen niihin asioihin, joista onnistuminen on syntynyt.

Lähtökohdat nukahtamiselle ovat optimaaliset, kun jäädään työpäivän jälkeen kuuntelemaan koulutusta. Kuitenkin jälleen kerran saimme yllättyä positiivisesti: Antin asiallinen, mutta viihdyttävä, aika ajoin jopa stand-up komiikkaa lähenevä valmennustyyli puri kuulijoihin erinomaisesti. Antin kyky olla läsnä ja jakaa rautaista ammattitaitoaan oli omiaan vahvistamaan kuulijoiden kykyä kehittää itseään. Siitähän näissä teemoissa kuitenkin loppujen lopuksi on kyse.

Jesse Vaaraniemi ja Rasmus Sundström
Markkinoijat
Trainers’ House Growth Academy

 

Read More