Valmentajan kynästä

Kirsi Ranin

Asiakaskokemus syntyy ihmisten mielissä myös B2B-maailmassa

kasvukirjeeseen

Oletko sinä johtajana Richard Branson ja onko asiakkaasi ihminen?

 

Sähköpostiin saapui viesti, joka oli otsikoitu: ”Tervetuloa Kirsi Ranin vierailemaan Alkolle 3.2. 2017 klo 10:00”

Hetkinen, minnekäs minut on kutsuttu, kiinnostuin heti. Sekunnin päästä tajusin, että kyseessä oli tuleva tapaamiseni, johon minä olin menossa konsultin/myyjän roolissa ja minun olisi pitänyt olla se, joka vahvistaa tapaamisen. Niinhän yleensä teenkin, agendan kanssa, mutta tällä kertaa asiakas ehti ensin. Viestissä oli tarkat ohjeet uuden konttorin sijainnista ovikoodeineen ja vielä loppukaneettina toivotus – Lämpimästi tervetuloa!

Miksi olin positiivisesti yllättynyt? Sateleehan tekstiviestejä kampaajalta, lääkäristä ja ties mistä, jonne olen etukäteen tilannut ajan, sovellus ilmoittaa lähestyvän lennon ja hotelli lähettää tervetulotoivotuksen. Niissä tilanteissa minä olen kuitenkin kuluttaja-asiakas ja vakavasti otettavien palveluntarjoajien tuleekin olla kiinnostuneita minun kokemuksestani.

Yllätykseni syntyi siitä, että joku oli miettinyt B2B-ympäristössä minun kokemuspolkuani. Päättänyt vastata mahdollisiin kysymyksiini jo etukäteen, jotta polun kohtaamispiste nimeltään ”saapuminen” olisi mahdollisimman miellyttävä. Tuhansien B2B-asiakastapaamisten kokemuksella voin todeta, että tämä on todella harvinaista.

 

Toki B2B-kentän yrityksistä enenevä osa on havahtunut asiakaskokemuksen merkitykseen ja kirjannut nettisivuilleen ”Strategiamme keskiössä on asiakas” tai ”Visiomme on alamme paras asiakaskokemus”. Monella se on sanahelinää, kaunis aikomus, joka ei heijasta mihinkään arjen tekoihin. Miten tuottaa parempaa asiakaskokemusta, jos ei tiedä, mitä asiakkaat arvostavat tai mistä kaikesta asiakkaiden kokemus syntyy? Tyypillistä on myös se, että asiakaskokemusta saatetaan mitata NPS:llä tai asiakastyytyväisyyskyselyllä kerran tai kaksi vuodessa, mutta niiden takana olevaa tarkoitushakuista tekemistä ei ole avattu, saati että sitä johdettaisiin.

Tapaatko sinä bränditaloja, asiakkaita vai ihmisiä?

Eräs johtaja totesi juuri tapaamisessamme, että ihmisiähän ne meidän asiakkaammekin ovat. Me kaikki paikalla olleet naurahdimme hieman ja tunsimme piston sydämessämme. Tottakai se on itsestäänselvää, mutta unohtuu helposti brändinimien ja eurojen taakse. Me ihmiset emme muutu kotiovesta lähtiessämme toisenlaisiksi, jonkun mystisen lajin edustajiksi, joita kutsutaan asiakkaiksi. Meidän kokemuksistamme enemmistö syntyy roolistamme tai tilanteestamme riippumatta tunnepohjalta, vaikka haluammekin julistaa, että faktat ratkaisivat.

Kun Trainers’ Housen asiakkaita haastatellaan laadunvarmistustapaamisissamme, he kertovat arvostavansa esimerkiksi metodiikkaamme ja saavutettuja tuloksia. Aina siellä tulee kuitenkin myös henkilökohtaisia kommentteja, kuinka Antti oli huikea tai Katja ihana ja kuinka kivaa heidän kanssaan oli tehdä töitä.

Vastaavasti kun häviämme kaupan, sitäkin sattuu, niin selitykseksi usein annetaan liian kallis investointi, ratkaisu ei sopinut meille tai me tehdään itse. Kukaan ei koskaan sano, että kilpailijan ihmiset olivat kivempia kuin te, heistä tuli parempi tunne, he huomioivat minut ihmisenä ja he tuottivat minulle hyvän asiakaskokemuksen. Uskon, että asiakkaiden kokemus saattaa joskus olla juuri näin, mutta eihän sitä ääneen sanota.

Missä ovat erinomaisen B2B-asiakaskokemuksen esteet?

Miksi yhä useammat B2B-yritykset eivät satsaa asiakaskokemukseensa, jos se on niin tärkeää ja sillä on vielä ainakin Suomessa mahdollisuus luoda kilpailuetua?

Asiakaskokemusguru Shaun Smith vieraili tammikuussa Suomessa vetämässä CX Masterclassin On Purpose -kirjansa pohjalta. Kirjassa on lukemattomia esimerkkejä tuttujen ja tuntemattomien brändien asiakaskokemuksen johtamisesta, joista vain muutama on B2B-caseja. Hän kertoi, että tyypillisesti vastustus on kiteytynyt lausuntoihin: ”Asiakaskokemuskonsepti on ihan ok B2C-maailmassa, mutta ei toimi B2B-maailmassa” tai ”Ei ainakaan toimi isossa yrityksessä, sillä niitä ohjaa taloudellinen tulos” tai ”Ehkä voisi toimia jossain sellaisessa, jossa on yrittäjähenkinen pomo, sellainen kuin Richard Branson, mutta ei voi toimia tavallisessa korporaatiomaailmassa.”

Asiakaskokemus syntyy aina suhteessa odotuksiin, loistavassa kokemuksessa odotukset ylitetään. Asiakaskokemuksen vaikutus ostopäätöksiin kasvaa tutkimusten mukaan jatkuvasti, sillä mitä useampi panostaa asiakaskokemukseen, niin sitä useampi asiakas odottaa yhä parempaa kokemusta kaikilta alan toimijoilta, myös B2B-puolella. Jos nyt Alko voi vielä erottautua ja yllättää automaattisella tervetulotoivotuksella, niin ei kauaa.

Aloita vastaamalla muutamaan kysymykseen

B2B-asiakaskokemuksen konseptointi ei ole niin suoraviivaista kuin B2C-maailmassa. B2B-tarpeet ja -ratkaisut ovat usein monimuotoisempia, päätöksentekosyklit pidempiä ja ennen kaikkea, mukana on sekä myyjän että ostajan puolelta useita henkilöitä, myös niitä jotka eivät ollenkaan miellä olevansa osasia asiakkaan kokemuksessa. Yhteisiä elementtejä on kuitenkin lukuisia, esimerkiksi molemmissa maailmoissa pitää pystyä vastaamaan kysymyksiin:

  1. mikä on tarinamme?
  2. mikä on asiakaslupauksemme?
  3. mikä on palveluidentiteettimme?
  4. mitkä ovat asiakkaanpolut, niiden tärkeimmät kohtaamispisteet ja mitä arvoa ja tunnetiloja niissä tulee synnyttää?
  5. miten johdamme asiakaskokemusta?
  6. miten mittaamme asiakaskokemusta?

 

Joskus tapaa yrityksiä, joissa asiakaskokemus on nostettu strategiseksi kulmakiveksi, mutta sen kehittämiseksi ei olla valmiita investoimaan, eikä oikein henkilökohtaisesti mitään tekemäänkään, esimerkiksi tapaamaan asiakkaita. Asiakaskokemuksesta vastaava on henkilö markkinointiosastolla, ei liiketoimintajohtaja johtoryhmässä.

Show me the money!

Vahva näyttö asiakaskokemuksen taloudellisesta merkityksestä on yhdysvaltalainen 200 yrityksen tutkimus, jossa 8 vuoden seurannalla saatiin selkeä näyttö hyvää asiakaskokemusta tuottavien yritysten taloudellisesta menestyksestä pörssikursseilla mitattuna. Asiakaskokemuksessa johtavien yritysten tulokset olivat 35 prosenttiyksikköä parempia kuin S&P 500 -listalla olevien verrokkiyritysten. Vastaavasti heikosti asiakaskokemustutkimuksessa menestyneet yritykset jäivät peräti 45 prosenttiyksikköä verrokkiyrityksistä (The Customer Experience Roi Study, Watermark Consulting, 2015).

Mitä vielä on esteenä, mutkia asiakaspolun varrella? Ensimmäinen kuoppa tulee siinä, että ei osata katsoa rehellisesti omaa toimintaa asiakkaan silmälasien läpi. Toinen kuoppa on näkemyksen puute, asetetaan halutun asiakaskokemuksen rima liian alhaalle, haetaan yhdentekevää kokemusta, todennäköisesti sellaista, joka jo vallitsee, ettei vain tarvitsisi muuttuua. Sitten tuleekin vaikein vaihe, implementointi. Millään konseptilla ei ole mitään virkaa, jos sitä ei viedä käytäntöön. Jos asiakasihmiset eivät koe sitä, ei sitä ole olemassa.

Niinpä teen yhden lupauksen. Jos tulet tapaamaan minua Trainers’ Houselle vaikkapa keskustellaksesi, miten löydämme sisäisen richardbransonisi tai miten niihin ihmisasiakkaisiin vaikutetaan, niin lupaan lähettää kutsun, agendan, ajo-ohjeet, tulla aulaan valmiiksi vastaan ja tehdä kaikkeni, jotta saat yhden uuden idean, ihmiseltä ihmiselle!

Kertokaa minulle lisää asiakaskokemuksen johtamisesta

 

Kirsi Ranin

Kirsi Ranin työskentelee Trainers’ Housella muutoskonsulttina muun muassa asiakaskokemuksen johtamisen ja palvelumuotoilun parissa.

Read More
Arto Heimonen

Toimitusjohtajalta – Vuosikertomus 2016

johdonKatsaus-kuva2

Tähtäämme rivakkaan tekemisen muuttamiseen

Vuonna 2016 tapahtui käänne vaikeiden vuosien jälkeen. Liikevaihdon kasvu oli 28 %. Liikevoitto nousi 1,0 miljoonaan euroon. Liiketoiminnan rahavirta vahvistui 1,7 miljoonaan euroon. Konsernin rahavarat olivat vuoden 2016 lopussa 2,8 miljoonaa euroa. Yhtiö on nettovelaton.

Käänteen mahdollistivat luonnollisesti meihin luottaneet asiakkaat. Suurkiitos asiakkaille, joista niin moni toteutti onnistuneesti omaa käännettään.

Markkinointia, valmennusta ja sähköisiä työkaluja yhdistävien muutoksen tuen palveluiden kysyntä kasvaa. Pilotoimme asiakasprojekteissa uudenlaista, aikaisempaakin vaikuttavampaa muutostukea. Kokemukset olivat rohkaisevia. Yhtiö lanseerasi katsauskaudella myös ensimmäiset digitaaliset valmennusohjelmat. Valmennuksen digitalisoituminen merkitsee asiakkaille kustannustehokkuutta ja korkeampaa arvoa. Trainers’ Houselle tämä mahdollistaa myynnin kustannuksen alenemisen sekä pitkällä aikavälillä mahdollisuuden parantaa toiminnan kannattavuutta. Panostamme digitaalisiin sisältöihin ja markkinointiin myös kuluvalla kaudella.

Trainers’ House uudisti kokonaan Pulssi-muutoksenjohtamisjärjestelmän. Mobiili Pulssi mahdollistaa tekemisen muutoksen seuraamisen lähes reaaliajassa. Pulssin avulla saadaan selville, muuttuuko kriittinen käyttäytyminen arjen työssä. Pulssi on myös media, jonka avulla muutokset ja digitaalinen sisältö voidaan viestiä innostavasti. Yhtiö perusti uuden markkinointipalveluiden yksikön Ouluun. Lisäämme panostusta seuraavan tekijäsukupolven rakentamiseen. Jatkamme myös yrittäjäkanavan laajentamista koko Suomeen. Siten palvelumme ovat aktiivisesti tarjolla koko maassa.

Maailmanlaajuisen johtajatutkimuksen mukaan toimitusjohtajat globaalisti odottavat seuraavan kolmen vuoden aikana tapahtuvan toimintaympäristön muutoksia enemmän kuin edeltävinä 50 vuotena. Saman signaalin saamme asiakasyritystemme johdolta. Asiakkaillamme on siis tarve viedä muutokset läpi ketterästi ja varmasti. Toimeenpano on kriittinen strategiavaihe. Onnistuneelle ihmisten ja muutoksen johtamiselle sekä toimeenpanokyvylle on tarvetta enemmän kuin ikinä.

Trainers’ House tähtää asiakasprojekteissa tunnelman tukemaan, rivakkaan tekemisen muuttamiseen. Olennaista on tunnistaa tarvittava kriittisen käyttäytymisen muutos niin asiakastyössä, yhteistyössä kuin johtamisessakin. Tuemme asiakkaita halutun tekemisen käynnistämisessä, kiihdyttämisessä ja juurruttamisessa. Kirkkaat prioriteetit ja läpivientimetodiikka ennakoivat onnistumista. Yhteiseen seikkailuun, tekemiseen ja oppimiseen kutsuva tarina ja onnistunut muutosviestintä ovat tärkeitä työkaluja kulttuurin muuttamisessa. Muutos onnistuu parhaiten hyödyntämällä useita samanaikaisia johtamisen vipuja. Trainers’ Housessa on uskomaton henkilöstö. Vuonna 2014 yhtiön elinkelpoisuus kyseenalaistettiin. Nyt yhtiö on nettovelaton.

Nöyrät kiitokset kollegoille.

 

Arto Heimonen

 

Lue koko vuosikertomus täältä! Tilinpäätös 2016
Read More
Lehdistötiedote

Trainers’ House palkkaa 100 ihmistä – avaa toimiston Espanjaan

Muutosyhtiö Trainers’ House Oyj palkkaa 100 ihmistä ja avaa toimiston Espanjaan

Muutosyhtiö Trainers’ House Oyj palkkaa 100 uutta ihmistä kesäkuun loppuun mennessä. Palkattavat henkilöt ovat vastavalmistuneita ja opiskelijoita. Työntekijät sijoittuvat pääosin markkinointipalveluiden yksikköön Espooseen ja Ouluun. Samalla yhtiö avaa toimipisteen Espanjaan.

Toimitusjohtaja Arto Heimonen:
”Kasvatamme iskujoukon, jonka työn hedelmät satavat asiakkaiden laariin. Palkattavien ihmisten työhön sisältyy markkinoinnin lisäksi työelämän valmiuksia kasvattava Trainers’ House Growth Academy -valmennusohjelma Jari Sarasvuon johdolla. Tarjoamme myös turvallisen mahdollisuuden ulkomaankokemukseen Espanjan toimipisteessä nykyisille ja uusille työntekijöille.”

Alkuvuoden aikana yhtiö on palkannut 33 uutta työntekijää.

Trainers’ House yhdistää valmennuksen, digitaaliset sisällöt, sähköisen muutoksen läpiviennin työkalun ja markkinointipalvelut ennennäkemättömän asiakasarvon synnyttämiseksi.
Tällä hetkellä Trainers’ Housella on toimipisteet Espoossa ja Oulussa. Lisäksi yrittäjäkumppanit edustavat yhtiötä Tampereella, Kuopiossa, Turussa, Jyväskylässä ja Joensuussa.

 

Lisätiedot ja yhteydenotot

Arto Heimonen, toimitusjohtaja, 0404 123 456
Trainers’ House Oyj, arto.heimonen@trainershouse.fi

Saku Keskitalo, talousjohtaja, 0404 111 111
Trainers’ House Oyj, saku.keskitalo@trainershouse.fi

Haluatko hakea meille töihin?
Hanna-Mari Ilola, rekrytointikoordinaattori, 040 584 8070

Hae Espanjaan Hae Espooseen Hae Ouluun

Trainers’ House on muutosyhtiö, joka auttaa asiakkaitaan eteenpäin vahvistamalla arjen johtajuutta. www.trainershouse.fi

Read More
Antti Kiukas

Tuoreen markkinointijohtajan tunnustuksia, osa 1

antti_kiukas-blog2017

Resepti markkinointiin Trainers’ Housella vuonna 2017

Kuunnellaanko mielummin syvemmälle luotaava podcast aiheesta automatkalla tai lenkillä?

Pöydällä pötköttää boksi uunituoreita käyntikortteja. Korteissa lukee: ”Trainers’ House – Antti Kiukas – Director, Marketing”. Nyt se on viimeistäänkin virallista, minusta on tullut uhanalainen ja laajalti metsästetty eläin – markkinointijohtaja.

”If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants” kirjoitti Isaac Newton vuonna 1676. Meistä ei olisi paljoonkaan ilman opettajiamme. Haluan omistaa tämän kirjoituksen kaikille niille markkinoinnin Atlaksille, jotka ovat käyttäneet kallisarvoisia elinminuuttejaan sivistääkseen minua siitä, mikä tekee markkinoinnista merkityksellistä ja mieleenpainuvaa.

Suuremmitta alkujuonnoitta: Näillä 7 teesillä teemme Trainers’ Housessa markkinointia vuonna 2017. Lainatakseni suurta Nokialaista ajattelijaa ja hyvää työystävääni Mikko Vermasta: ”Vain raukka painaa jarrua!”. Pidä siis peukkuja ja aistit auki.

1. Annamme tänä vuonna ilmaiseksi – ja annamme aivan liian paljon

Markkinointi on palvelua. PISTE. Kun sinä päätät niin me olemme saatavilla vuonna 2017. Tarjoilemme vastikkeetonta apua kasvokkain kohtaamalla, webinaareissa, videosarjoilla tärkeistä bisneksen teemoista sekä podcasteilla. Täältä pesee. Ihan ilmaiseksi. Sovitaan sitten yhdessä, kun on aika muuttaa suhde kaupalliseksi.

Päivän paras päätös:
TÄSTÄ POSTITUSLISTALLE

2. ”En ma enää aja virvatulta” – Eino Leino, Nocturne

Virvatuli on muinaismytologinen hahmo, joka yleensä houkuttelee matkalaiset hyvältä reitiltä suonsilmäkkeisiin ja kaikkiin saatanallisiin ongelmiin. Bisneksessä virvatuli on seuraava
-ismi, joka maksaa varhaisille omaksujille miljoonia liikaa, seuraaville monta sataa tuhatta ja lopulta se onkin kaikkien käytössä ilmaiseksi. Me emme varhaisomaksu. Me otamme käyttöön riittävän hyvin rääkättyä ja opettelemme sitten ottamaan siitä tehot irti.

3. Omituisten otusten kerho kohtaa päivänvalon

Tässä talossa on aivan pimeän mielenkiintoista ja taitavaa porukkaa.

Olemme jättäneet liian monta tarinaa kertomatta sinulle vuosien saatossa sekä itsestämme että ennenkaikkea osaamisestamme. Sori.

 

Lupaamme korjata tämän 2017. Älä sitten säikähdä 🙂 Täällä on tenoreita, jääkiipeilijöitä, ironmaneja, fanaattisia metsämiehiä, sambaajia, terapeutteja, jääkiekkomaalivahteja ja ennenkaikkea: Muutoksen supersankareita.

4. Everything Elegant

Eleganssi on yhdistelmä kauneutta, yksinkertaisuutta ja oivalluksia. Me teemme muutoksen tukemisesta ja sen markkinoinnista entistä elegantimpaa vuonna 2017. Jos maailman täyttää kauneudella, yksinkertaisuudella ja oivalluksilla tässä ei voi käydä kauhean huonosti, vaiko kuinka?

5. ROKKENROLLIA PERKELE!

Se voi olla niin, että kyky tehdä strategiasta viihdettä erottaa bränditalot ei-bränditaloista. Nämä bränditalot osaavat tehdä strategiastaan hauskan, häiritsevän, koskettavan, kiinnostavan ja kimurantin. Eli viihdettä. Viihteestä syntyy puheenaiheita ja mielipiteitä. Ja niin syntyy brändi.

Meillä on ollut asiakkaidemme kanssa tuloksenteon lomassa ihan asiakastyytyväisyystutkitusti usein hauskaa.

 

2017 on aika pitää hauskaa myös suuremman yleisön kanssa. Riskihän tässä on, että ”2016 – Suuri somemielenpahoittamisen ja -loukkaantumisen vuosi” venähtää vielä 2017 puolelle. Siinä saattaa sitten jollekulle tulla pippa sieluun.

6. Koulunpenkille

Koska en aio eikä ole varaakaan ostaa kahdeksaa mainostoimistoa ja kuuttatoista digitoimistoa tekemään meille hommia, niin nyt opetellaan sitten tekemään perusasiat riittävän hyvin itse. Monet tähän tekemiseen liittyvät hommat ovat helppoja kuin heinänteko ja rauta sekä softat tänä päivänä lähes täysin intuitiivisia tai pienellä vaivannäöllä opittavissa. Laadun on löydyttävä sisällöstä ja siitä minä en ole huolissani. Kaikkeen sellaiseen, joka ei taitu omalta jengiltä edes treenaamalla käytetään sitten paikallisia superstaroja, kuten Zeelandin ja Sukseen veijareita ja veijarittareita.

7. Eurot ja liidit kertovat onnistumisesta

Asiakkaan kiitos tarjoillaan ensin kaupallisena aihiona ja lopulta mahdollisuutena konvertoida arvoa euroihin, eli palveluiden myyntiin. Nämä kaksi saavat olla markkinoinnillisille ponnistuksillemme tänä vuonna se armottomin tuomari. Mutta yhden tuomarin minä tähän jengiin otan silti mukaan:

Me haluamme tehdä jatkossa entistä enemmän
markkinointia, josta sekä asiakkaamme että
omat ihmisemme voivat olla aidosti ylpeitä.

 

Antti Kiukas
Read More
Lehdistötiedote

Lehdistötiedote: Trainers’ House aloittaa toiminnan Itä-Suomessa

joshua1

Muutosyhtiö Trainers’ House aloittaa toiminnan Itä-Suomessa

Yhtiö on solminut yrittäjäkumppanisopimuksen Get In Academian Joshua Moorreesin kanssa. Moorrees edustaa Trainers’ Housea paikallisesti Pohjois- ja Etelä-Karjalassa sekä Kymenlaaksossa.

”Yrittäjäkumppanikenttämme vahvistuu edelleen. Saamme jälleen palvella uutta aluetta Suomessa. Tämä on asiakkaille hyvä uutinen”, kertoo Trainers’ Housen toimitusjohtaja Arto Heimonen.

Moorrees on työskennellyt aiemmin Trainers’ Housella muutoskonsulttina.

”On hienoa aloittaa Trainers’ Housen yrittäjäkumppanina. Kotiseututuntemukseni auttaa tuottamaan asiakasyrityksille arvoa”, yrittäjäkumppani Joshua Moorrees kommentoi.

Trainers’ Housen tavoitteena on laajentaa toimintaa Suomen kasvukeskuksiin, auttaa paikallisia yrityksiä kasvamaan ja luoda uusia työpaikkoja. Trainers’ House jatkaa yrittäjäkumppanineuvotteluja Pohjanmaalla.

 

Lisätiedot ja yhteydenotot

 
Arto Heimonen, toimitusjohtaja, 0404 123 456
Trainers’ House Oyj, arto.heimonen@trainershouse.fi

Joshua Moorrees, yrittäjäkumppani, 0442 564 293
Get In Academia, Joshua Moorrees, joshua.moorrees@trainershouse.fi

Read More
Juho Räty

Markkinointiopit Suomen suurimmasta somekampanjasta

RATY3

#Kutsumua – Three Years After

“Istuin Helsingissä bussipysäkillä odottamassa bussia Lauttasaareen. Viereeni tuli neljä noin 13-15 -vuotiasta poikaa, jotka heittelivät keskenään viidennen pojan lippistä, ja tönivät tätä jatkuvasti. Seurasin tilannetta vierestä, hiljaa, en halunnut puuttua muiden elämään. Perinteinen suomalainen ajattelutapa, elä omaa elämääsi ja anna muiden olla, pääset helpommalla. Aloin kuitenkin muistelemaan kaikkea aikoinaan tukioppilaana oppimaani. Mieleen palautui termi ”hiljainen hyväksyjä” – ehkä pahin kiusaamisen muoto. Seistä vieressä, tekemättä mitään, vaikka näkee toisen kärsivän. Muoto, jota olen halveksinut eniten.”

Kuuntele podcast:

Katso video:

 
Yllä olevalla tekstillä aloitin Facebook- päivitykseni likimain 3 vuotta sitten. Kirjoituksen, joka sittemmin on ollut arvioiden mukaan lähes jokaisen suomalaisen silmien alla.

Tapaus on ensimmäisiä kiusaamiseen puuttuvia tekstejä sosiaalisessa mediassa, joka on saavuttanut massiivisen some- ja mediahuomion. Tamperelainen lukiolainen puuttui kiusaamiseen bussipysäkillä.

Myös Suomen tasavallan presidentti luki päivityksen ja kommentoi sitä omalla Facebook- seinällään.

 
Äänekkäimmän keskustelun aiheesta aloitti Suomen Lukiolaisten Liitto. Lukiolaisten Liiton väki reagoi nopeasti ja julkaisi kaksi päivää myöhemmin Suomen suurimman koulukiusaamisen vastaisen kampanjan. Kampanjaan osallistui yli 35 000 ihmistä. Osallistujien joukossa oli kiusattuja nuoria, kiusaavia nuoria, poliitikkoja sekä julkisuuden henkilöitä.

Suomen Lukiolaisten Liiton #Kutsumua-kampanja oli menestys. Siitä ei voi olla kuin yhtä mieltä. Nyt kolme vuotta myöhemmin palaan pohtimaan kampanjaa ja sen onnistumiseen vaikuttaneita tekijöitä markkinoinnin näkökulmasta. On hyvä ymmärtää, että käsittelen kampanjaa tämänhetkisen markkinointiymmärrykseni mukaan. Erottelen sattumien summasta syntyneestä kampanjasta ne asiat, jotka antoivat sille mahdollisuuden kasvaa viikossa yli 35 000 ihmisen kokemukseksi ja vielä useamman nähtäväksi.

1. Puhu jostakin, joka on ihmisille tärkeää

Koulukiusaaminen on tärkeä ikuisuusaihe. 2000-luvulla tapahtuneet koulusurmat, joiden taustat löytyvät valitettavan usein koulukiusaamisesta, ovat olleet äärimmäisiä keskustelunherättäjiä ympäri maailmaa. Kiusaaminen on jokaiselle tärkeä aihe, oli kyse sitten koulu-, työpaikka- tai somekiusaamisesta. Kiusaaminen on subjektiivinen kokemus. Kiusaamista esiintyy niin kouluarjessa, kuin meidän aikuisten työelämässäkin. Reserviupseerikoulun jälkeen ymmärrän, että alainen voi tulkita esimerkiksi ”tämä ei riitä, uudestaan” -viestin kahdella tavalla. Positiivisena hän ymmärtää, että tiedän hänen pystyvän parempaan. Negatiivisena hän ajattelee minun olevan mulkku, jolle ei riitä mikään.

2. Tee asioita, kun on niiden aika

Juuri ennen #kutsumua-kampanjaa todistimme erään toisen Rädyn aikaansaamaa keskustelua työpaikkakiusaamisesta. Case Hilkka Ahde oli ollut jo hetken pinnalla. Samaan aikaan keskustelu koulukiusaamisesta, erityisesti somekiusaamisesta kasvoi aikaisempiin vuosiin verrattuna valtavasti. Tarvitsimme vain tekijän, joka yhdisti näistä käytävän keskustelun yhdelle pohjalle niin, että jokainen kiusaaja tai kiusattu pystyi purkamaan tuntojaan sekä osallistumaan keskusteluun.

3. Anna helppo lippu kyytiin

Kampanjaan osallistuminen ei vaatinut luovuutta eikä erityisiä taitoja. Kuva henkilöstä itsestään ja kahdesta sanasta. Toisen sanan päälle raksi ja sen jälkeen kuva sosiaaliseen mediaan. Kuvatekstiin tunniste #kutsumua. Luovuutta ei tule kuitenkaan tappaa kokonaan. #Kutsumua-kampanjassa näimme yksinkertaisia ratkaisuja sekä pidemmälle vietyjä kuvia, kuten maalattuja kehoja, joiden sommittelu vaikutti ammattitaiteilijan työltä.

4. Anna kampanjalle tilaa kasvaa

Kampanja on alkuvaiheessa kuin kasvi: se tarvitsee vettä kukoistaakseen, mutta liiallisella kastelulla se kuolee helposti. #Kutsumua-kampanjassa eniten näkyvyyttä saivat humoristiset meemiversiot. Nämä olivat mitä otollisin keino saada näkyvyyttä. Uskalla siis antaa myös trollien ja vitsien kastella kasviasi. Liiallinen boostaaminen ja hypettäminen järjestävältä taholta vievät mielenkiinnon ja kampanjasta tulee mainosmainen.

5. Käytä verkostoasi viisaasti

Ei ole välttämätöntä, että jokainen verkostosi jäsen jakaa kaiken sisältösi ulos. Sen sijaan tärkeää on, että oikeat henkilöt jakavat sisällön oikeassa paikassa. #Kutsumua-kampanjassa Lukiolaisten Liitto pystyi hyödyntämään lähes 300 aktiiviisen toimijan joukkoaan siten, että lähes jokaisella paikkakunnalla onnistuttiin aloittamaan kampanja samanaikaisesti. Samanaikainen tulenavaus vaatii tekijöiltä kuitenkin uskallusta – rohkeutta kertoa salaisuus kampanjasta omalle verkostolleen etukäteen.

Uskalla siis kertoa rohkeasti omista salaisuuksistasi myös asiakkaillesi. He saattavat auttaa sinua ehkä jopa tiedostamattaan kampanjan aloituksessa.

Yhteinen salaisuus saa siitä tietävät tahot tuntemaan itsensä sisäpiiriläiseksi.

Mitä kaikkea voitkaan saavuttaa, kun potentiaalinen asiakkaasi tuntee näin.

Liity Trainers’ Housen sisäpiiriin:
TÄSTÄ POSTITUSLISTALLE

Lue lisää #kutsumua-kampanjasta: täältä

 

Juho Räty

Juho työskentelee Trainers’ Housella markkinoijana.

Read More
Lehdistötiedote

Lehdistötiedote: Trainers’ House panostaa Varsinais-Suomen kasvuun

Trainers’ House panostaa Varsinais-Suomen kasvuun

Muutosyhtiö Trainers’ House Oyj panostaa Varsinais-Suomen kasvuun. Yhtiö on solminut yrittäjäkumppanisopimuksen Tmi Juri Franskan kanssa. Franska edustaa Trainers’ Housea paikallisesti Varsinais-Suomessa.

”Olemme tehneet pohjatyötä Turun seudulla jo vuosia. Yhdessä uuden yrittäjäkumppanin kanssa pystymme olemaan yhä vahvemmin läsnä asiakkaillemme ja panostamaan Varsinais-Suomen kasvuun”, kertoo Trainers’ Housen toimitusjohtaja Arto Heimonen.

Ennen Trainers’ Housea Franska on toiminut yksityisellä turvallisuusalalla useissa eri tehtävissä, viimeksi liiketoiminnan kehittämisen parissa Länsi-Suomen alueella.

”Trainers’ Housella minua kiehtoo asioiden aito kehittäminen ja ihmisten auttaminen. Minulla on laaja osaaminen organisaation eri tasoilta ja olen saanut palvella pitkään eri toimialojen asiakkaita. Koen, että kokemukseni ja ratkaisukeskeisen lähestymistapani myötä minulla on paljon annettavaa tuleville asiakkaille”, yrittäjäkumppani Juri Franska kommentoi.

Trainers’ Housen tavoitteena on laajentaa toimintaa Suomen kasvukeskuksiin, auttaa paikallisia yrityksiä kasvamaan ja luoda uusia työpaikkoja. Trainers’ House jatkaa yrittäjäkumppanineuvotteluja Pohjanmaalla sekä Päijät-Hämeessä.

 

Lisätiedot ja yhteydenotot

 
Arto Heimonen, toimitusjohtaja, 040 4123 456
Trainers’ House Oyj, arto.heimonen@trainershouse.fi

Juri Franska, yrittäjäkumppani, 040 5184 613
Tmi Juri Franska, juri.franska@trainershouse.fi

Read More
Katriina Juntunen

Trainers’ House uskoo suomalaisiin kasvuyrityksiin

kuvablogi

Trainers’ House ja Privanet Group kiihdyttävät yhdessä pienyritysten kasvua

Me Trainers’ Housella rakastamme kasvuyrityksiä! Oli mahtavaa kuulla 11 kasvuyrityksen tarinat Privanetin järjestämässä Listaamattomia mahdollisuuksia -tapahtumassa perjantaina 18.11. Tapahtuma oli meille erityisen merkityksellinen, koska lanseerasimme siellä kasvuyrityksille suunnatun, Privanetin kanssa yhteistyössä toteutettavan Kasvusysteemin.

Olemme jo pitkään pohtineet toimivaa keinoa tuoda kasvuyritysten ulottuville sen, mihin aiemmin vain suuremmat yritykset ovat päässeet käsiksi. Meille on 25 vuoden olemassaolomme aikana syntynyt ymmärrys kasvuyritysten tarpeista ja olemmekin kasvun kumppani usealle kasvuyritykselle. Vaikka halu kokonaisvaltaiseen yhteistyöhön olisi molemminpuolinen, pääsemme kuitenkin tyypillisesti palvelemaan näitä pienempiä yrityksiä vain kapealla osa-alueella.

Miksi pienyritys ei kasva?

Kokemustemme mukaan ainakin seuraavat puutteet rajoittavat pienyritysten kasvua:

  1. Kyky kaupallistaa ja tarinallistaa: usein yrittäjät ovat niin sisällä omassa jutussaan, että kokonaisuutta on vaikea nähdä asiakkaan silmin.
  2. Niukat resurssit: kasvuyrityksissä on tyypillisesti huutava pula juuri siitä, mitä kasvuun eniten tarvittaisiin – rahasta ja ihmisistä.
  3. Kasvuun pakottava arjen systematiikka – omin voimin on vaikea pitää fokus asiakkaissa, strategisessa sekä ajoittain epämukavassa, tuottavassa tekemisessä sisäisen hieromisen sijaan.

 
Niinhän siinä usein käy, että ne joilla on jo, saavat lisää ja ne joilla ei ole, otetaan pois sekin mitä on. Noh, nyt voitte unohtaa Matteus-efektin!
 

Kasvusysteemi vastaa pienyritysten tarpeisiin

Kasvusysteemin myötä niukkuudessa elävät pienyritykset pääsevät käsiksi Trainers’ Housen kasvua kiihdyttäviin palveluihin Privanetin rahoitusratkaisun avulla. Kasvusysteemi tuo kasvuyrityksille niiden tarvitseman kaupallisen osaamisen, käsipareja sekä läpivientituen kasvun kiihdyttämiseksi. Ohjelma etenee kolmessa vaiheessa:

  1. Kirkastus: tunnistamme kasvun pullonkaulat ja tuottavimman tekemisen sekä konseptoimme yrityksen tarpeisiin sopivan kasvusysteemin.
  2. Kiihdytys: käynnistämme yhteisvoimin kasvun vaatiman tekemisen ja johtamisen.
  3. Juurrutus: tuemme yrityksen henkilöstöä kasvun aikaansaamisessa sisäisesti sekä erityisesti ulkona asiakkaissa. Haastamme ja tuemme yrityksen johtoa säännöllisesti todennettavien tulosten varmistamiseksi, hyvää meininkiä unohtamatta!

 

Hae mukaan kasvusysteemi-pilottiin

Me Trainers’ Housella olemme innoissamme ja ilahtuneita noin 300 sijoittajan ja kasvuyrittäjän erittäin positiivisesta vastaanotosta! Listaamattomia mahdollisuuksia -tilaisuuden osallistujien kommenteista kävi selväksi, että tällaista kasvuyritysten tarpeisiin vastaavaa kokonaisuutta on jo odotettu. Tilaisuuden lopuksi Emergence Oy valittiin vuoden Kasvuyrityskilpailun voittajaksi. Kuka tietää, ehkä he hakevat mukaan Kasvusysteemi-pilottiin. Hae sinäkin!

Jos yrityksellänne on hyvä liikeidea, 1-10 MEUR liikevaihto, terveellä pohjalla oleva bisnes ja kova halu kiihdyttää kasvuanne, olkaa yhteydessä:

Katriina Juntunen, johtaja, muutosmetodit, +358 41 438 0469,katriina.juntunen@trainershouse.fi
Arto Heimonen, toimitusjohtaja, +358 40 412 3456, arto.heimonen@trainershouse.fi

Katriina Juntunen

Katriina vastaa Trainers’ Housen muutosmetodeista.

Read More
Lehdistötiedote

Lehdistötiedote: Trainers’ House ja Privanet Group rakentavat kasvusysteemin

Lehdistötiedote 21.11.2016

Trainers’ House ja Privanet Group rakentavat kasvusysteemin

 
Muutosyhtiö Trainers’ House ja sijoituspalveluyritys Privanet Group aloittavat yhteistyön kasvuyrityksille suunnattujen palveluiden toteuttamiseksi. Yhteistyössä kasvuyritykset saavat myynnin, markkinoinnin ja johtamisen moderneja työkaluja. Privanet rahoittaa kasvusysteemin ja Trainers’ House toteuttaa sen.

”Uudet työpaikat syntyvät yhä useammin pieniin ja keskisuuriin yrityksiin, ja siksi haluamme panostaa näiden kasvuun. Kasvun pullonkaulana ovat tyypillisesti myynnillinen osaaminen, kansainvälinen kaupallistaminen sekä rahoituksen ja resurssien saatavuus. Privanetin kanssa toteutettavan ratkaisun avulla pystymme vastaamaan näihin tarpeisiin”, Trainers’ Housen toimitusjohtaja Arto Heimonen kertoo.

”Privanet on luonut kasvuyrityksille houkuttelevan rahoitusmallin, jonka avulla yrittäjä pystyy rahoittamaan yrityksen kasvua kiihdyttäviä palveluita”, kertoo Privanet Groupin hallituksen puheenjohtaja Roy Harju.

Yhteistyöllä halutaan vauhdittaa suomalaisten yritysten kasvua luomalla kasvuyrityksille uudenlaisia mahdollisuuksia. Uuden kasvuohjelman pilotointi aloitetaan alkuvuodesta 2017. Kohdeyrityksiä haetaan parhaillaan.

 

Lisätiedot ja yhteydenotot:

Arto Heimonen, toimitusjohtaja, 0404 123 456,
Trainers’ House Oyj, arto.heimonen@trainershouse.fi

Roy Harju, hallituksen puheenjohtaja, 0503 380341,
Privanet Group Oyj, roy.harju@privanet.fi

 
Trainers’ House on muutosyhtiö. Kaikkia asiakkaitamme yhdistää parempien tulosten tavoittelu. Parempia tuloksia syntyy joko sattumalta, tai tekemällä jotain toisin. Yhdistämme johdon tahdon ja ihmisten arjen niin, että tärkeimmästä tekemisestä tulee totta. Tarjoamme asiakkaillemme intohimoisia ihmisiä, osaamista ja välineitä muutoksen läpivientiin. Työmme tavoitteena on innostuneet ihmiset ja todennettavat tulokset.
 
Privanet Group on suomalainen, listaamattomien yritysten arvopaperien välittämiseen ja yritysten rahoitusjärjestelyihin erikoistunut sijoituspalveluyritysryhmä. Alan markkinajohtajana Privanetilla on laaja palveluvalikoima, joka tuo yhteen rahan tarvitsijat ja sijoittajat. Privanet kasvaa vahvasti asiakkaidensa ehdoilla ja tuo sijoittajille avoimesti mahdollisuuksia, joita ei saa muualta.

Read More
Mikko Hämäläinen

Muutosjohtaminen – aloitatko nyt vai ensi viikolla?

musta-mikko3

Tämän viikon ja ensi viikon ihmisiä

Eräs johtaja totesi hiljattain, että meitä on kahdenlaisia. Niitä, joille asiat tapahtuvat ja niitä, jotka tekevät asioita. Tämän viikon ja ensi viikon ihmisiä. Jos tekisimme kaikki lykkäämämme epämukavatkin asiat NYT, olisi ongelmia työssä ja yksityiselämässä todennäköisesti vähemmän.

Tosityöelämän muutoshaasteita

  1. Toimitusjohtajan pitäisi aloittaa iso muutosprojekti omassa organisaatiossaan, mutta tiedossa olevat hankaluudet ja epävarmuus muutoksen onnistumisesta saavat lykkäämään aloittamista. Voi olla, että kohta on myöhäistä.
  2. Myyntijohtaja näkee, että myyntiorganisaation toiminta pitäisi saattaa nykyaikaan, mutta myyjien vastustuksesta johtuen muutoksen aloittamista on helppo siirtää. Hyvä perustelu voi olla esimerkiksi se, että myynti kuitenkin sujuu toistaiseksi kohtuullisen hyvin. Kuinka kauan?
  3. Myyjän tulokset ovat laskeneet useamman vuoden ajan, mutta myyjä ei ole muuttanut tapaansa toimia siitä huolimatta. Ehkä myyjä pelkää, ettei enää opi uusia konsteja. Silloinhan tipahtaa kokonaan kelkasta.
  4. Treenaaminen pitäisi aloittaa pitkästä aikaa, jotta fyysinen kunto ja yleinen hyvinvointi paranisi. Sille ei vaan meinaa löytyä aikaa ja paikathan tulevat alussa kipeiksi. Olohuoneen sohva on punttista helpompi kaveri.

 

Palaamme asiaan viimeistään perjantaina 25.11.2016.

Mikko Hämäläinen
Read More