Blogi: Tuoreen markkinointijohtajan tunnustuksia, osa 1

Resepti markkinointiin Trainers’ Housella vuonna 2017

Pöydällä pötköttää boksi uunituoreita käyntikortteja. Korteissa lukee: ”Trainers’ House – Antti Kiukas – Director, Marketing”. Nyt se on viimeistäänkin virallista, minusta on tullut uhanalainen ja laajalti metsästetty eläin – markkinointijohtaja.

”If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants” kirjoitti Isaac Newton vuonna 1676. Meistä ei olisi paljoonkaan ilman opettajiamme. Haluan omistaa tämän kirjoituksen kaikille niille markkinoinnin Atlaksille, jotka ovat käyttäneet kallisarvoisia elinminuuttejaan sivistääkseen minua siitä, mikä tekee markkinoinnista merkityksellistä ja mieleenpainuvaa.

Suuremmitta alkujuonnoitta: Näillä 7 teesillä teemme Trainers’ Housessa markkinointia vuonna 2017. Lainatakseni suurta Nokialaista ajattelijaa ja hyvää työystävääni Mikko Vermasta: ”Vain raukka painaa jarrua!”. Pidä siis peukkuja ja aistit auki.

1. Annamme tänä vuonna ilmaiseksi – ja annamme aivan liian paljon

Markkinointi on palvelua. PISTE. Kun sinä päätät niin me olemme saatavilla vuonna 2017. Tarjoilemme vastikkeetonta apua kasvokkain kohtaamalla, webinaareissa, videosarjoilla tärkeistä bisneksen teemoista sekä podcasteilla. Täältä pesee. Ihan ilmaiseksi. Sovitaan sitten yhdessä, kun on aika muuttaa suhde kaupalliseksi.

2. ”En ma enää aja virvatulta” – Eino Leino, Nocturne

Virvatuli on muinaismytologinen hahmo, joka yleensä houkuttelee matkalaiset hyvältä reitiltä suonsilmäkkeisiin ja kaikkiin saatanallisiin ongelmiin. Bisneksessä virvatuli on seuraava
-ismi, joka maksaa varhaisille omaksujille miljoonia liikaa, seuraaville monta sataa tuhatta ja lopulta se onkin kaikkien käytössä ilmaiseksi. Me emme varhaisomaksu. Me otamme käyttöön riittävän hyvin rääkättyä ja opettelemme sitten ottamaan siitä tehot irti.

3. Omituisten otusten kerho kohtaa päivänvalon

Tässä talossa on aivan pimeän mielenkiintoista ja taitavaa porukkaa.

Olemme jättäneet liian monta tarinaa kertomatta sinulle vuosien saatossa sekä itsestämme että ennenkaikkea osaamisestamme. Sori.

Lupaamme korjata tämän 2017. Älä sitten säikähdä 🙂 Täällä on tenoreita, jääkiipeilijöitä, ironmaneja, fanaattisia metsämiehiä, sambaajia, terapeutteja, jääkiekkomaalivahteja ja ennenkaikkea: Muutoksen supersankareita.

4. Everything Elegant

Eleganssi on yhdistelmä kauneutta, yksinkertaisuutta ja oivalluksia. Me teemme muutoksen tukemisesta ja sen markkinoinnista entistä elegantimpaa vuonna 2017. Jos maailman täyttää kauneudella, yksinkertaisuudella ja oivalluksilla tässä ei voi käydä kauhean huonosti, vaiko kuinka?

5. ROKKENROLLIA PERKELE!

Se voi olla niin, että kyky tehdä strategiasta viihdettä erottaa bränditalot ei-bränditaloista. Nämä bränditalot osaavat tehdä strategiastaan hauskan, häiritsevän, koskettavan, kiinnostavan ja kimurantin. Eli viihdettä. Viihteestä syntyy puheenaiheita ja mielipiteitä. Ja niin syntyy brändi.

Meillä on ollut asiakkaidemme kanssa tuloksenteon lomassa ihan asiakastyytyväisyystutkitusti usein hauskaa.

2017 on aika pitää hauskaa myös suuremman yleisön kanssa. Riskihän tässä on, että ”2016 – Suuri somemielenpahoittamisen ja -loukkaantumisen vuosi” venähtää vielä 2017 puolelle. Siinä saattaa sitten jollekulle tulla pippa sieluun.

6. Koulunpenkille

Koska en aio eikä ole varaakaan ostaa kahdeksaa mainostoimistoa ja kuuttatoista digitoimistoa tekemään meille hommia, niin nyt opetellaan sitten tekemään perusasiat riittävän hyvin itse. Monet tähän tekemiseen liittyvät hommat ovat helppoja kuin heinänteko ja rauta sekä softat tänä päivänä lähes täysin intuitiivisia tai pienellä vaivannäöllä opittavissa. Laadun on löydyttävä sisällöstä ja siitä minä en ole huolissani. Kaikkeen sellaiseen, joka ei taitu omalta jengiltä edes treenaamalla käytetään sitten paikallisia superstaroja, kuten Zeelandin ja Sukseen veijareita ja veijarittareita.

7. Eurot ja liidit kertovat onnistumisesta

Asiakkaan kiitos tarjoillaan ensin kaupallisena aihiona ja lopulta mahdollisuutena konvertoida arvoa euroihin, eli palveluiden myyntiin. Nämä kaksi saavat olla markkinoinnillisille ponnistuksillemme tänä vuonna se armottomin tuomari. Mutta yhden tuomarin minä tähän jengiin otan silti mukaan:
Me haluamme tehdä jatkossa entistä enemmän
markkinointia, josta sekä asiakkaamme että omat ihmisemme voivat olla aidosti ylpeitä.