Case: Climecon – Strategia ja arki rokkaamaan

Tavoitteet ylitetty

”Mitä tulee liiketoiminnan tuloksiin, niin ylitimme tavoitteemme viime vuonna”, Climeconin toimitusjohtaja Tommi Uksila kertoo.

Strategiamme toteutuu nyt aidosti arjessa ja kaikilla painopisteillä suoriudutaan hyvin. Ihmisille on kirkasta, mikä tekeminen on tärkeää ja milloin, esimiestyö on selkeytynyt ja ottanut askeleen eteenpäin. BEAT-muutosjohtamisen alustan käyttöön on todella sitouduttu. Vastausprosentti on ollut läpi yhteistyön yli 80 %.”, Uksila jatkaa.

Muutosjohtajan Polulta strategian kirkastamiseen

”Minulla oli aiemmin käsitys, että Trainers’ House olisi kallis ja jopa ylimielinen. Päädyin lopulta onnistuneiden yhteydenottojen kautta osallistumaan Muutosjohtajan Polku –valmennusohjelmaan. Eräässä valmennushetkessämme vastaan tuli Vaikutuskartta -niminen työkalu, jonka totesimme yhdessä myyntijohtajamme kanssa olevan juuri sitä, mitä olimme hakeneet strategiamme kirkastamiseksi.

Meillä oli melko vähän aiempaa kokemusta konsulttien käytöstä strategiatyössä. Nämä muutamat kokeilut eivät juurikaan herättäneet uusia ajatuksia, vaan enemmänkin auttoivat hahmottamaan kuinka asioiden tulisi olla. Meille tärkeää oli nyt ymmärtää ja oppia, kuinka asiat saadaan toteutumaan arjessa. Tarvitsin mallin, jolla saisin kiteytettyä strategian konkreettiseksi tekemiseksi. Trainers’ Housen Vaikutuskartassa oli kaikki oleellinen juuri tätä varten”, Uksila kertoo.

Kiinnostaako Muutosjohtajan Polku? Lue lisää ja ilmoittaudu täältä.

Strategia arjen teoiksi

Yhteistyön käynnistyessä Trainers’ House ja Climeconin johtoryhmä kiteyttivät yhdessä, mitä strategia on tavoitteena ja tärkeimpänä todennettavana tekemisenä. ”Strategiamme ei ollut viestittävässä muodossa. Kävimme yhdessä läpi, mitä kaikkea strategiamme tarkoittaa arjen tekemisessä. Kiteytimme strategian lopulta yhteen havainnollistavaan kuvaan; visio, strategiset painopisteet, keinot näihin pääsemiseksi sekä megatrendit, jotka vaikuttavat toimintaamme.

Yhteistyön edetessä tutustuimme BEATiin BEATia käyttäneenä on pakko todeta, että tämä on enemmän kuin pelkkä alusta – se toimii erinomaisena johtamistyökaluna. BEATin avulla saimme lisättyä läpinäkyvyyttä, purettua siiloja ja kaikki ihmiset tietävät nyt toistensa tärkeimmät tekemiset”, Uksila kertoo.

”Trainers’ House ei ehkä edelleenkään ole markkinoiden edullisin, mutta käsitys ylimielisyydestä on sittemmin muuttunut. Yhdessä työskentely on hauskaa ja äärimmäisen tuottavaa. Pidän erityisesti siitä, että kaikilta osa-alueilta löytyy asiantuntijuutta keskustelukumppanista riippumatta”, Uksila kiittää.