Case: Haltian – Kumppanin avulla kohti kasvutavoitteita

YHTENÄISET TOIMINTATAVAT MYYNNILLE

Haltianilla ei ollut aiemmin erillistä myyntiorganisaatiota. Myyntitiimin kasvun myötä ohjauksen, seurannan ja mitattavuuden systematiikkaan haluttiin panostaa.

”Onnistuneiden projektien ja niistä saatujen referenssien myötä IOT-liiketoimintamme on kasvanut. Näemme tässä ison potentiaalin ja kasvutavoitteisiin päästäksemme tarvitsemme lisää keskusteluja ja asiakascaseja. Tunnistimme, että meiltä puuttui yhtenäiset myynnin toimintatavat. Tähän halusimme avuksi ulkopuolisen kumppanin, joka tietää mikä myyntityössä todistetusti toimii. Kumppania valitessamme Trainers’ Housen yhteydenoton ajoitus, yhteistyön sisältö ja kokonaisuus vakuuttivat”, Haltianin Head of Sales Tuija Postari-Kivistö kertoo.

RYHTIÄ JA RYTMIÄ MYYNTIIN

”Myyntiä tekevä tiimi on kasvanut ja meillä on nyt yhteiset toimintatavat ja yhteinen kieli. Yhteistyö on vaikuttanut merkittävästi myynnin aktiivisuuteen. Myyntityöhön on tullut lisää ammattimaisuutta ja systematiikkaa. Mitattavuus on parantunut ja tarjoustyöskentely on selkeää”, Postari-Kivistö kertoo.

”Olemme olleet erityisen tyytyväisiä Trainers’ Housen ammattitaitoon ja systematiikkaan yhteistyössä. Säännölliset ohjausryhmät, valmennuksiin valmistautuminen ja niiden rytmitys sekä jälkihoito ovat olleet erittäin laadukkaita. Halusimme myyntiin ryhtiä ja rytmiä ja tätä olemme saaneetkin”, Postari-Kivistö jatkaa.

TIIVIS YHTEISTYÖ MUUTOKSEN LÄPIVIENNISSÄ

Yhteistyön aluksi toteutetussa taustatyössä Trainers’ House tutustui Haltianin ihmisiin tarkemmin sekä myynnin tilanteeseen lukujen valossa. Ihmisten ajatuksista ja toivomuksista keskusteltiin puhelinhaastatteluissa. Taustatyön kautta tehtyjen johtopäätösten perusteella järjestettiin johdon workshop, jossa uudelle myynnin tekemiselle päätettiin selkeät linjaukset. Trainers’ House valmensi yhteiset toimintatavat lopulta myynti- ja projektityöntekijöille. Henkilöstö otti käyttöönsä myös BEAT muutosjohtamisen alustan, jotta yhdessä sovitut asiat pysyivät viikoittain mielessä.

”Suosittelisin Trainers’ Housea kumppaniksi muille vastaavassa tilanteessa oleville yrityksille. He eivät vähästä hätkähdä, vaikka olisi haastavampikin organisaatio kyseessä. Muutos vie aikaa ja jos nyt voisin tehdä jotain toisin, niin olisimme ryhtyneet tähän jo aiemmin”, Postari-Kivistö päättää.