Case: KOTIPIZZA GROUP – RUSKAPÄIVÄT

Katso Läpimurto-lähetyksen haastattelu


Ruskapäivä kosketti ihmisiä, saimme siitä erittäin positiivista palautetta. Uskon, että se sähköisti johtamista siinä mielessä, että me pystyimme sitä kautta lanseeraamaan meidän erittäin tärkeän Mestariluokka-ohjelman ja se tuotti konkreettisia tuloksia, sillä saimme sitä kautta Mestariluokkaan hakemuksia enemmän kuin odotimme”, Kotipizza Groupin viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Antti Isokangas kiteyttää.

YRITTÄJIEN RIEHA VERKON VÄLITYKSELLÄ

Yritysten johdoissa on uudenlainen tilanne, sillä livetilaisuutta ei voida järjestää. Tärkeässä tilaisuudessa täytyy onnistua kerralla. Kotipizzan perinteiset kauppiaspäivät jouduttiin perumaan koronan vuoksi. Aiemmin Rukalla järjestetty Kotipizza-yrittäjien rieha siirrettiin Trainers’ Housen avustuksella verkkoon.

“Kotipizza on selvinnyt koronakriisistä hyvin, mutta yrittäjät eivät ole päässeet tapaamaan toisiaan samalla tavalla kuin ennen. Jotain piti keksiä, jotta ihmisiä saadaan osallistettua, yhteishenkeä luotua ja kannustettua ihmisiä jaksamaan”, Isokangas kertoo yhteistyön alusta.

Trainers’ Housen ja Kotipizzan järjestämän kolmen tunnin verkkolähetyksen aikana muun muassa julkaistiin markkinaa muuttavia tuoteuudistuksia, palkittiin yrittäjiä ja vietiin strategia viihteellisesti organisaation kaikille tasoille.

OSALLISTAVAA VIIHDETTÄ

Mojo Studion ja Trainers’ Housen tiimin ansiosta yrittäjät ja henkilöstö saatiin mukaan lähetykseen eri puolilta Suomea sekä katsomaan että osallistumaan. Lähetyksen tärkein tavoite oli innostaa Kotipizza-yrittäjät uudesta Mestariluokka -kasvuohjelmasta.

“Mitä enemmän tekee asioita lyhyessä ajassa, sitä enemmän se vaatii suunnittelua. Suoraan lähetykseen sisältyy totuus, että täytyy tehdä valtavasti jalkatyötä ennen, jotta voi olla spontaani itse tilanteessa. Tähän tarvitsimme luotettavan kumppanin, joka huolehtii tapahtuman onnistumisesta.

Perinteisesti verkkosisällöt ovat olleet tiedon välitystä. Siinä ei ole juurikaan tunnetta tai viihdettä mukana. Halusimme vaikuttaa ihmisiin ja herättää tunteita. Onnistuimme viihteellisyyden tuomisessa todella hyvin.

Verkossa viihde syntyy samoista elementeistä, kuin livenä. Siinä täytyy olla sopivasti huumoria, oikeita ihmisiä ja sopivasti tunne-elementtejä. Pyrimme panostamaan siihen, että lähetyksessä oli myös riittävästi ketjun ulkopuolista asiaa. Emme puhuneet vain yrittäjyydestä ja pizzan paistamisesta, vaan tuotiin myöskin mukaan inspiroivia elementtejä. Meillä oli Pekka Hyysalo mukana kertomassa oman inspiroivan tarinansa, ja se sai kaikissa mahdollisissa palautteissa ylivoimaisesti parhaimmat arvosanat. Oli tärkeää inspiroida ihmisiä ja muistuttaa heitä, että pizzan paistamisen ja yrittäjyyden ulkopuolella on jotain vieläkin suurempaa elämää.

Olemme pitäneet ruskapäivää erittäin onnistuneena kahdestakin syystä. Ensinäkin se jätti erittäin positiivisen muistijäljen koko ketjuun, meillä oli mahdollisuus ensimmäistä kertaa kutsua mukaan ketjujohdon ja yrittäjien lisäksi ravintoloiden henkilökuntaa. Tavoitimme ihmisiä, joita emme normaalisti tavoita.
Toinen tavoite oli, että lanseeraamme meidän Mestariluokka hankkeen tapahtuman yhteydessä ja halusimme Mestariluokkaan riittävästi hakemuksia. Ylitimme tavoitteemme, joten tässäkin mielessä Ruskapäivä oli menestys.

Helposti ajatellaan, että formaatti on luovuuden este, mutta päinvastoin. Ennakkosuunnittelu ja kaavan mukaan meneminen itse asiassa helpottaa luovuutta siinä tilanteessa, koska se vapauttaa ajatukset. Itse tilanteessa ei tarvitse miettiä, että mitä seuraavaksi tehdään, koska on olemassa rakenne.

Virtuaalitapahtuma mahdollistaa teknisiä toteutuksia ja sisältöjä, jotka eivät olisi livetilaisuudessa mahdollisia. Erilaisia ulkopuolisia puhujia ja ennakkoon valmisteltuja elementtejä mitkä livetilaisuudessa eivät olisi mahdollisia. Myöskin virtuaalitapahtuma jättää erilaisen muistijäljen, koska siihen voi palata digitaalisesti uudestaan tilaisuuden jälkeen”, Isokangas kertoo.